Tweede leerjaar |
In het "charter" van klas twee staan de klasafspraken waaraan iedereen zich moet houden. Praktische regels, maar ook afspraken zoals "We helpen elkaar door dik en dun", of "We leren voor onszelf om goed te leven". Een contract, alleen voor grote mensen? Nee hoor! Elke maand zetten de leerlingen van het tweede leerjaar hun beste beentje voor om de titel van "contractkampioen" in de wacht te slepen. De bladen die voor het contractwerk worden gebruikt, volgen de inhoud van het leerplan per maand. Bladen taal, rekenen, wereldoriëntatie, en doe- en knutselopdrachten: allemaal netjes gerangschikt in laden. "Ik neem, ik maak", luidt het principe: een blad dat ik uit de schuif neem, maak ik ook! Dat is de afspraak, het contract. En als je de meeste bladen hebt gemaakt, word je contractkampioen van de maand! De puntenkampioen en de klas 2 oké trofee Goede punten halen is leuk, want dan word je misschien wel de "puntenkampioen" van de maand. Maar behulpzaamheid, sociaal gedrag en samenwerking zijn ook heel belangrijk. Als je daarin uitblinkt, word je voor één maand de trotse bezitter van de "klas 2 oké trofee"! Lezen op de fiets? Natuurlijk niet! Voor tandemlezen hebben we heus geen fiets nodig... maar wel een vriendje of vriendinnetje uit het vijfde leerjaar, én een heel speciaal boek! Daaruit lezen we hardop voor, elk om beurt. Het verhaal loopt door, maar het leesniveau is wisselend. Zo kunnen we de stukjes op ons eigen leesniveau lezen. Het leuke is, dat we elkaar kunnen helpen en van elkaar kunnen leren. Voorlezen en luisteren tegelijk... dit kun je enkel met z'n tweeën. Onze "weetjes"-top 5
DE GEVOELSMANNETJES KENNEN Onze "doetjes"-top 5
KOKERELLEN Wat is belangrijk in het tweede leerjaar? "De kinderen moeten respect tonen voor elkaar en voor de juffen en meesters, dat vind ik heel belangrijk. Zo verwacht ik van hen dat ze stil zijn en naar elkaar luisteren als iemand aan het woord is. Huiswerk en taken moeten op tijd in orde zijn. Een andere eigenschap waar ik veel belang aan hecht, is eerlijkheid. Liever iemand die toegeeft dat hij of zij een fout heeft begaan, dan iemand die daarover liegt."
|